אוזבקיסטן Uzbekistan

טיול מומלץ מפה  טיפים      מזג האוויר   עלויות תמונות 

 


מדינה מדברית במרכז אסיה שהייתה התחנה חשובה ב"דרך המשי" בין אירופה לסין והתפתחה בה תרבות מוסלמית עשירה וקהילה יהודית משגשגת. בערים המרכזיות יש הרבה מסגדים מרשימים עם קישוטים רבים וצבעונים וכיפות כחולות, אתרים עם עתיקות מעניינות ואוכלוסייה מגוונת.
 
חיווה (Khiva) היא עיר מוקפת חומה והייתה מצודה על "דרך המשי" בנווה מדבר. מומלץ לטייל בסמטאות הרובע העתיק איצ'אן קלה (Ichon Qala) שבין החומות. כדאי לבקר במדרסות (Madrasa), במסגדים המפוארים עם המינרטים הצבעוניים, במצודת העיר עם מרפסת התצפית, בקבר פחלוואן מחמוד (Pahlavan Mahmud). חיווה נמצאת ליד עיר המחוז אורגנץ' (Urgarch).

 

בוכרה (Bukhara) עיר עם היסטוריה עשירה, הייתה תחנה ב"דרך המשי". מומלץ לטייל בסמטאות העיר, לסייר בשוק הענק והצבעוני. כדאי לסייר בבריכת המים לאבי האוז (Lyab-i Hauz), ולטייל בין המדרסות עם חזיתות קרמיקה מפוארות ולבקר בבית הכנסת שבסביבה. מומלץ לבקר בצריח קליאן (Kalyan minaret) הגבוה. כדאי לבקר מחוץ לעיר במאוזוליאום איסמעיל סמני (Ismail Samani mausoleum) העתיק ובארמון האמיר (Emir's Summer Palace).

סמרקנד (Samarkand) עיר הנמצאת בצומת דרכים על "דרך המשי". מומלץ לבקר בכיכר רג'סטאן (Registan) עם שלושת המדרסות הגדולות והמעוטרות, במאוזוליאום גורי אמיר (Gur-Emir) של טימור (Timur) הגיבור הלאומי האוזבקי ובמצפה הכוכבים של אולוג בק (Ulugh Beg). כדאי לטייל בין מבני המדרסות והמסגדים הבנויים בצורה ייחודית שנמצאים ברחבי העיר, לבקר בשרידים המסגד ביבי חאנים (Bibi Khanym) ובשוק המקומי הסמוך. מומלץ לסייר בשאה א זינדה (Shah-i-Zinda) רחוב אתרי קבורה מפוארים ליד בית הקברות המוסלמי. כדאי לסייר ברובע היהודי ובבית הכנסת ולטייל מדרחוב סמרקנד עמוס הדוכנים.

מומלץ לסייר בעיר שחריסבז (Shakhrisabz) לטייל ברחוב הראשי, לבקר בארמון אק סראי (Ak Saray) המעוטר בפסיפסים צבעונים, לראות את הפסל של אמיר טימור (Amir Temur) ולסייר בשוק הסמוך. כדאי לטייל באזור המסגדים ולבקר במסגד קוק גומבאז (Kok Gumbaz). העיר נמצאת דרומה מסמרקנד ומגעים עליה בדרך מתפתלת בהרים.


 

אזור המזרח

טשקנט (Tashkent) עיר הבירה המודרנית שנבנתה לאחר רעידת אדמה גדולה על ידי השלטון הסוביטי. מומלץ לטייל בעיר העתיקה והחדשה, לבקר במסגד ג'ומעה (Juma Mosque), במדרסות, ולסייר בבזאר צ'ורסו (Chorsu Bazaar) המקורה.


 

הטיול המומלץ באוזבקיסטן (תחבורה ציבורית)

יום 1 -  טיסה לטשקנט Tashkent.

יום 2 -  טיסה מטשקנט Tashkent לאורגנץ' Urganch נסיעה לחיווה Khiva וטיול בחיווה בסמטאות הרובע העתיק איצ'אן קלה שבין החומות. ביקור במדרסות, במסגדים המפוארים עם המינרטים הצבעוניים, במצודת העיר עם מרפסת התצפית ובקבר פחלוואן מחמוד.

יום 3 -  נסיעה מחיווה Khiva לבוכרה Bukhara.

יום 4 -  טיול בבוכרה Bukhara בסמטאות העיר, סיור בשוק הענק והצבעוני. ביקור בבריכת המים לאבי האוז, וטיול בין המדרסות עם חזיתות קרמיקה מפוארות וביקור בבית הכנסת שבסביבה. ביקור בצריח קליאן הגבוה. ביקור מחוץ לעיר במאוזוליאום איסמעיל סמני העתיק ובארמון האמיר.

יום 5 -  נסיעה מבוכרה Bukhara לשחריסבז Shakhrisabz וביקור בשחריסבז, סיור ברחוב הראש, ביקור בארמון אק סראי המעוטר בפסיפסים צבעונים, בפסל של אמיר טימור ובשוק הסמוך. טיול באזור המסגדים וביקור במסגד קוק גומבאז.

יום 6 -  נסיעה משחריסבז Shakhrisabz לסמרקנד Samarkand בדרך מתפתלת בהרים.

יום 7 -  טיול בסמרקנד Samarkand בכיכר רג'סטאן עם שלושת המדרסות הגדולות והמעוטרות, במאוזוליאום גורי אמיר של טימור ובמצפה הכוכבים של אולוג בק. טיול בין מבני המדרסות והמסגדים שברחבי העיר, ביקור בשרידים המסגד ביבי חאנים ובשוק המקומי הסמוך. סיור בשאה א זינדה רחוב של אתרי קבורה מפוארים. סיור ברובע היהודי ובבית הכנסת וטיול מדרחוב סמרקנד עמוס הדוכנים.

יום 8 -  נסיעה מסמרקנד Samarkand לטשקנט Tashkent.

יום 9 -  טיול בטשקנט Tashkent העיר המודרנית, סיור בעיר העתיקה והחדשה, ביקור במסגד ג'ומעה, במדרסות, וסיור בבזאר המקורה צ'ורסו.

יום 10 - טיסה מטשקנט Tashkent.

 

מפת אוזבקיסטן

המלצות לטיולים קצרים באוזבקיסטאן:

1-2 ימים: אזור מערב - חיווה, מסגדים, מדרסות (אדום)

4-5 ימים: אזור המרכז - מדרסות, מסגדים, מאוזוליאום (כחול)

1-2 ימים: אזור המזרח - טשקנט, מסגדים (ירוק)

 

בכל מקום אפשר להישאר יותר ימים כמו: סמרקנד, בוכרה.

אפשר לשלב טיול באוזבקיסטן עם ביקור במדינות שכנות: קירגיסטן במזרח או קזחסטן בצפון.

 

טיפים

1.   העונה המומלצת לטיול באוזבקיסטן היא בחודשים האביב או הסתיו: אפריל-מאי או ספטמבר- נובמבר, מכיוון שמזג האוויר נוח יחסית. מזג האוויר מאופיין בהבדלי טמפרטורות קיצוניים בין עונות השנה השונות.

2.   קיימת טיסה ישירה מישראל לטשקנט שבאוזבקיסטן, שהוא תחנת בסיס לטיולים גם במדינות השכנות, קזחסטן וקירגיסטן.

3.   הדרך המקובלת לטייל באוזבקיסטן היא בתחבורה ציבורית: טיסות, רכבות, אוטובוסים פרטיים, או מונית. אפשר לשלב רכב שכור עם נהג בחלק מהנסיעות. המרחקים בין הערים המרכזיות גדולים, הנוף מדברי עם מעט אוכלוסייה.

4.   למטיילים ולתיירים לא נשקפת סכנה אישית באתרים התיירותיים או בנסיעה בתחבורה הציבורית. אוזבקיסטן נחשבת למדינה בטוחה גם בשעות הלילה.

5.   אוזבקיסטן נחשבת למקום זול והוא יעד פופולארי בעיקר לטיולים מאורגנים של ישראלים.

6.   המטבע המקומי הוא סום. הדרך הנוחה ביותר היא לקחת דולרים מזומנים שאפשר להמירם במקום. השימוש בכרטיס אשראי בינלאומי כדי להוציא כסף בכספומטים מוגבל לערים הגדולות.

7.   אפשר לקנות מזכרות בשווקים הרבים באוזבקיסטן: קישוטים, אוכל.

8.   אוזבקיסטן נחשבת בטוחה מבחינה בריאותית, אין סיכונים מיוחדים ואין צורך בחיסונים.

9.   השפה הרשמית היא אוזבקית. חלק מהעובדים בתחומי התיירות מדברים אנגלית ברמה סבירה ורוב השלטים כתובים באותיות לטיניות.

10. חובה להוציא ויזה מראש לפני שמגיעים לאוזבקיסטן, בשגרירות בתל אביב ולצרף "מכתב הזמנה".

 

  תמונות מאוזבקיסטן  
מבט על גגות חיווה שוק אוכל אופייני כיכר רג'סטאן בסמרקנד
     
מסגד ג'ומעה בטשקנט מאוזוליאום גורי אמיר בסמרקנד מבט על בוכרה