בוליביה Bolivia


מדינה הררית יפה עם נופים פראים, תרבות עשירה ומרתקת, אדריכלות קולוניאלית. מקום של ניגודים בולטים, בין ג'ונגל צפוף באמזונס והפמפס החם, לפסגות מושלגות ומדבר מלח הרחב וקר, אגם טיטיקאקה הצלול, דרכים מסוכנות, השווקים, תרבות עם חגים ופסטיבלים, נשים עם תלבושות צבעוניות וכובעים מצחייה.
 
לה פז (La Paz) עיר הבירה המרתקת נמצא בעמק יפה ובגובה רב של כ- 3,600 מטר הדורש התאקלמות והסתגלות של לפחות יום אחד. כדאי לטייל בכיכר המרכזית (Plaza Murillo) וברחובות הסמוכים, שהם שוק אחד ענק וצבעוני ולראות את הנשים המקומיות הלובשות בחצאיות רחבות ועם כובעים מיוחדים. מומלץ לעשות טיול יום בדרך המוות (Camino de la Muerte) הידוע באוטובוס או באופניים, בין לה פזלקורויקו (Coroico) הצרה מאוד.

כדאי לנסוע לעיירה קופקבנה (Copacabana) על שפת אגם טיטיקאקה (Titicaca) הגדול והיפה, לשוט לאי השמש (Isla del Sol) בין האיים הצפים אם האוכלוסייה המגוונת והמעניינת. אפשר לנסוע לאורך האגם ולעבור לעיר פונו (Puno) שבפרו השכנה.


 
מומלץ לעשות טיול מאורגן של ארבע ימים במדבר המלח (Salar de Uyuni) המרשים עם נוף של לבן אינסופי, לגונות עם צבעים רבים וציפורי פלמינגו, גייזרים, מעינות חמים. כדאי לעצור בלגונה הצבעונית (Laguna Colorada), באזור הסלעים המוזריםשל מדבר דאלי (Roca de Daly), ובאי הסלעי (Isla Incahuasi) עם הקקטוסים המיוחדים. את הסיור אפשר להתחיל ולסיים באחד מה עיירות אויוני (Uyuni) או טופיזה (Tupiza) או בעיר לסן פדרו דה אטאקמה (San Pedro de Atacama) שבצ'ילה. המדבר נמצא בגובה רב של עד 5,000 מטר ובמקום סורר קור עז.

 
בצפון אפשר לעשות טיול של יומיים בג'ונגל האמזונס באזור העיירה רורנבקה (Rurrenabaca) ליד שפת נהר הבני (Rio Beni) באזור עם יערות גשם, חיות מיוחדות ויתושים.

במזרח אפשר לעשות טיול מאתגר של שלושה ימים בפנטנל (Pantanal) אזור של ביצות והרבה חיות: ציפורים, תנינים, דגי פיארנה, דולפינים ויתושים. המקום הוא אזור של טבע פראי ליד הנהר יאקומה (Yacuma) והגבול עם ברזיל.


 

הטיול המומלץ בבוליביה (בתחבורה ציבורית וטיולים מאורגנים מקומיים)
יום 1 -  טיסה ללה פז La Paz
יום 2 -  התאקלמות בלה פז La Paz בגלל הגובה רב של העיר כ- 3,600 מטר הדורש הסתגלות.
יום 3 -  טיול בלה פז La Paz בכיכר המרכזית וברחובות שהםשוק אחד ענק ולראות את הנשים הלובשות חצאיות רחבות וכובעים מיוחדים.
יום 4 -  טיול בדרך המוות Camino de la Muerte הצרה מאוד בין לה פז לקורויקו באוטובוס או באופניים.
יום 5 -  נסיעה  מלה פז La Paz לקופקבנה Copacabana
יום 6 -  שייט באגם טיטיקאקה Titicaca באיים הצפים אם האוכלוסייה המגוונת והמעניינת, עד לאי השמש.
יום 7 -  נסיעה מקופקבנה Copacabana לאורורו Oruro באזור מדבר המלח.
יום 8 -  טיול במדבר המלח Salar de Uyuni מאורגן עם ג'יפ ונהג מקומי.
יום 9 -  טיול במדבר המלח Salar de Uyuni בנוף בצבעים שונים, גייזרים, מעינות חמים, לגונות עםציפורי פלמינגו.
יום 10 - טיול במדבר המלח Salar de Uyuni בלגונה הצבעונית, באזור הסלעים המוזרים של  מדבר דאלי, באזור אי הסלעי עם הקקטוסים המרשימים.
יום 11 - טיול במדבר המלח Salar de Uyuni חזרה ללה פז La Paz או מעבר לצ'ילה לעיר סן פדרו דה אטאקמה San Pedro de Atacama.
יום 12 - טיסה חזרה מלה פז La Paz

 



המלצות לטיולים קצרים בבוליביה:  
4-5 ימים - אזור המערב: נוף, תרבות, אנשים
4-5 ימים - אזור הדרום: מדבר, נוף
5-6 ימים - אזור הצפון והמזרחג'ונגל, ביצות, חיות
 
בכל מקום אפשר להישאר יותר ימים כמו: לה פז, עיירות עם אנשים מענינים.
אפשר לשלב טיול בבוליביה עם ביקור במדינות שכנות: צפון ארגנטינה פרטים על ארגנטינה», אתרים היסטוריים בפרו מדרום פרטים על פרו», מדבר אטאקמה בצפון צ'ילה פרטים על צ'ילה».
מפת בוליביה
 

 

טיפים
1.  העונה המומלצת לטיול בבוליביה היא בחורף בחודשים ממאי עד אוקטובר שהיא העונה היבשה, והשפעתה בעיקר באזורים הנמוכים. בחודשי יוני- אוגוסט מתקיימים רוב הפסטיבלים הצבעונים. בלה פז ובמקומות הגבוהים קר כל השנה ובג'ונגלים חם ויורד גשם כל השנה.
2. מקובל להגיע לבוליביה בטיסה דרך אחת מבירות אירופה, כמו מדריד בספרד, רומה באיטליה או פריז בצרפת.
3. לא קל לטייל בבוליביה בתחבורה ציבורית: אוטובוסים ורכבות שהם ישנים, צפופים ומריחים רע. כדאי לארגן במקום טיולים לאתרים מיוחדים, כמו במדבר, בג'ונגל או בביצות. צריך להיזהר כי חלק מהדרכים מסוכנים, צרים עם הרבה פיתולים ועל שפת התהום.
4. למטיילים ולתיירים לא נשקפת כל סכנה אישית באתרים התיירותיים או בנסיעה בתחבורה הציבורית. בוליביה אינה מסוכנת, הן מבחינת הביטחון אישי ולא מבחינת גניבות, אך בחלק מהערים כדאי להיזהר ולשאול את מקומיים מהם האזורים המסוכנים ולא להסתובב בהם. כדאי להיזהר בשווקים וברחובות צפופים מכייסים.
5. בוליביה נחשבת למקום זול יחסית והוא יעד די פופולארי בקרב המטיילים הישראלים.
6. המטבע המקומי הוא בוליביאן. הדרך המקובלת היא להמיר דולרים מזומנים בעיר לה פז. כאמצעי ביטחון מומלץ לקחת כרטיס אשראי בינלאומי ולהוציא כסף מקומי בכספומטים הנמצאים בלה פז.
7. אפשר לקנות מזכרות בבוליביה באתרי התיירות ובשווקים הססגוניים, אךאין בה מרכזי קניות גדולים.
8. בבוליביה אין צורך בחיסונים מיוחדים. במקומות שגובם מעל 3,000 מטר עלולים להרגיש את מחלת הגבהים ולכן מומלץ לעשות יום הסתגלות, להסתובב בקצב איטי, להרבות בשתייה ובמנוחה. אם חשים ברע יש להמתין במנוחה מספר ימים עד שעובר כאב הראש. אם ההרגשה הרעה ממשיכה יש לרדת מיד לגובה נמוך יותר. בנוסף חשוב להיזהר אם האוכל כי יש סיכוי קבל קלקול קבה. 
9. קיימות מספר שפות רשמיות, בינם ניבים אינדיאניים, אך ספרדית היא השפה הנפוצה. בחלק מאתרי התיירות ובמלונות הגדולים מדברים אנגלית.
10. חובה לקבל ויזה לבוליביה. היום ניתן להוציא את הויזה באחד ממעברי הגבול, שדה התעופה הבינלאומי או באחת מהקונסוליות או השגרירויות במדינות השכנות. 

 

  תמונות מבוליביה  
מדבר המלח מבט על העיר לה פז אזור הפנטנל
     
דרך המוות מדבר דאלי נשים מקומיות בתלבושת מסורתית

 

האיים הצפים באגם טיטיקאקה מדבר המלח נהר האמזונס ממטוס
     
תנינן בפנטנל האי הסלעי במדבר המלח מבט על דרך המוות